تبلیغات
دانلود جزوه ، نرم افزار و مقالات مهندسی (برق قدرت ، کامپیوتر ، الکترونیک) - موتورهای القایی
دانلود جزوه ، نرم افزار و مقالات مهندسی (برق قدرت ، کامپیوتر ، الکترونیک)

لینکدونی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

موتورهای القایی

موتور القایی های
1: موتور القایی
Ac فاز شكسته

۲: موتور القایی با استارت خازنی

۳: موتورهای Ac القایی با خازن دائمی اسپلیت

۴: موتورهای Ac القایی استارت با خازن/ كاركرد با خازن

موتور القایی AC فاز شکسته

موتور فاز شكسته همچنین به عنوان Induction start/Induction run (استارت القایی/كاركرد القایی)هم شناخته می شود كه دو پیچه دارد.پیچه استارت از سیم نازكتر و تعداد دور كمتر نسبت به پیچه اصلی برای بوجود آوردن مقاومت بیشتر ساخته شده است.همچنین میدان پیچه استارت در زاویه ای غیر از آنچه كه پیچه اصلی دارد قرار می گیرد كه سبب آغاز چرخش موتور می شود.پیچه اصلی كه از سیم ضخیم تری ساخته شده است موتور را همیشه درحالت چرخش باقی نگه می دارد.تورك آغازین كم است مثلا 100 تا 175 درصد تورك ارزیابی شده.موتور برای استارت جریانی زیاد طلب می كند.تقریبا 700 تا 1000 درصد جریان ارزیابی شده.تورك بیشینه تولید شده نیز در محدوده 250 تا 350 درصد از تورك براوردشده می باشد.كاربریهای خوب برای موتورهای فاز شكسته شامل سمباده (آسیاب) های كوچك , دمنده ها و فنهای كوچك و دیگر دستگاههایی با نیاز به تورك آغازین كم با و نیاز به قدرت 1/20 تا 1/3 اسب بخار می باشد.از استفاده از این موتورها در كاربریهایی كه به دوره های خاموش و روشن و گشتاور زیاد نیازدارند خود داری نمایید.
موتور القایی با استارت خازنی

این نوع , موتور اصلاح شده فاز شكسته با خازنی سری با آن برای بهبود استارت است.همانند موتور معمولی فاز شكسته این نوع موتور یك سوئیچ گریز از مركز داشته كه هنگامی كه موتور به 75 درصد سرعت ارزیابی شده می رسد , پیچه استارت را از مدار خارج می نماید.از آنجا كه خازن با مدار استارت موازی است , گشتاور استارت بیشتری تولید می كند , معمولا در حدود 200 تا 400 درصد گشتاور ارزیابی شده.و جریان استارت معمولا بین 450 تا 575 درصد جریان ارزیابی شده است.كه بسیار كمتر از موتور فاز شكسته و بعلت سیم ضخیمتر در مدار استارت است.نوع اصلاح شده ای از موتو با استارت خازنی ، موتور با استارت مقاومتی است.در این نوع موتور خازن استارت با یك مقاومت جایگزین شده است.موتور استارت مقاومتی در كاربریهایی مورد استفاده قرار می گیرد كه میزان گشتاور استارتینگی كمتر از مقداری كه موتور استارت خازنی تولید می كند لازم است.صرف نظر از هزینه این موتور امتیازات عمده ای نسبت به موتور استارت خازنی ندارد.این موتورها در انواع مختلف كاربریهای پولی و تسمه ای مانند تسمه نقاله های كوچك , پمپها و دمنده های بزرگ به خوبی بسیاری از خود گردانها و كاربریهای چرخ دنده ای استفاده می شوند.

موتورهای
Ac القایی با خازن دائمی اسپیلت

این موتور (psc) نوعی خازن دائما متصل به صورت سری به پیچه استارت دارد.این كار سبب آن میشود كه پیچه استارت تازمانی كه موتور به سرعت چرخش خود برسد بصورت پیچه ای كمكی عمل كند.از آنجا كه خازن عملكرد اصلی , باید برای استفاده مداوم طراحی شده باشد , نمیتواند توان استارتی معادل یك موتور استارت خازنی ایجاد نماید.گشتاور استارت یك موتور (psc) معمولا كم و در حدود 30 تا 150 درصد گشتاور ارزیابی شده است.موتورهای (psc) جریان استارتی پایین , معمولا در كمتر از 200 درصد جریان برآورد شده دارند كه آنها را برای كاربریهایی با سرعتهای دارای چرخه های خاموش روشن بالا بسیار مناسب میسازد.موتورهای Psc امتیازات فراوانی دارند.طراحی موتور براحتی برای استفاده با كنترل كننده های سرعت میتواند اصلاح شود.همچنین می توانند برای بازدهی بهینه و ضریب توان بالا در فشار برآورد شده طراحی شوند.آنها به عنوان قابل اطمینان ترین موتور تك فاز مطرح میشوند.مخصوصا به این خاطر كه به سوئیچ گریز از مركز نیازی ندارند.موتورهای Psc بسته به طراحیشان كاربری بسیار متنوعی دارند كه شامل فنها , دمنده ها با نیاز به گشتاور استارت كم و چرخه های كاری غیر دائمی مانند تنظیم دستگاهها (طرز كارها) , عملگر درگاهها و بازكننده های درب گاراژها میشود.
موتورهای
Ac القایی استارت با خازن/ كاركرد با خازن

این موتور , همانند موتور با استارت خازن , خازنی از نوع استارتی در حالت سری با پیچه كمكی برای گشتاور زیاد استارت دارد.همچنین مانند یك موتور Psc خازنی از نوع كاركرد كه دركنار خازن استارت در حالت سری با پیچه كمكی است كه بعد از شروع به كار موتور از مدار خارج می شود.این حالت سبب بوجود آمدن گشتاوری در حد اضافی می شود.این نوع موتور می تواند ... و بازده بیشتر طراحی شود.این موتور بخاطر خازنهای كاركرد و استارت و سوئیچ گریز از مركز آن پرهزینه است.این موتور می تواند در بسیاری از كاربریهایی كه از هرموتور تك فاز دیگری انتظار میرود استفاده شود.این كاربریها شامل ماشینهای مرتبط با چوب , كمپرسورهای هوا , پمپهای آب فشار قوی , پمپهای تخلیه و دیگر كاربردهای نیازمند گشتاورهای بالا در حد 1 تا 10 اسب بخار می شوند.

پیدا كردن سرسیم های موتور آسنكرون
Uvw-xyz
برچسب گذاری ترانس سه فاز
هدف از انجام این آزمایش اولاً تعیین سمت های اولیه و ثانویه ترانس می باشد در ثانی برای اتصال های مختلف (ستاره و مثلث) سرهای (
W.V.U) (x.y.z) را مشخص می كند. برای انجام این آزمایش 12 تا سر همرنگ هم اندازه انتخاب كرده 6 تا به سمت اولیه و 6 تا به سمت ثانویه وصل می كنیم سپس توسط اهم متر هر دو كلاف را كه به هم راه می دهد اهم آنرا گرفته و یادداشت می كنیم در این مرحله سر و ته كلاف ها مشخص می شود. بعد از آن در صورتی كه ترانس كاهنده باشد اهم های بیشتر مربوط به سمت اولیه و اهم های كمتر مربوط به سمت ثانویه است. برای مشخص كردن (z,x,y),(w,v,u) سمت اولیه از سر كلاف مشخص كردن (z,x,y)(w,v,u) سمت اولیه از سر كلاف مشخص شده یكی را به عنوان مبنا انتخاب كرده و از كلاف های بعدی یكی دیگر را انتخاب كرده و یك سر را به نول وصل كرده و سر دیگر را توسط آمپرمتر با فاز S وصل می كنیم مقدار آمپر را یادداشت می كنیم. دوباره فازها را برعكس حالتی درست است كه آمپرمتر آمپر كمتری نشان دهد. دوباره همین كار را برای فاز T انجام داده فاز T بدست آید برای مشخص كردن سرهای ثانویه با استفاده از روابط فازی كه ولتاژ خط برابر ولتاژ فاز می باشد این آز را به این ترتیب انجام می دهیم به این ترتیب كه 2 تا از كلاف ها را به دلخواه انتخاب كرده و آنرا با هم سری كرده حال ولتاژ خط را اندازه می گیریم. اگر ولتاژ خط برابر ولتاژ فاز باشد این اتصال درست است در غیر این صورت دو سر یكی از كلاف ها را عوض می كنیم برای انتخاب فاز بعدی به همین ترتیب انتخاب می كنیم برای اتصال مثلث به همین ترتیب در مرحله اول اگر ولتاژ خط برابر ولتاژ فاز باشد درست می باشد برای سرها دوم تمام كلاف ها را با هم سر می كرده اگر ولتمتر مقدار صفر نشان دهد این اتصال درست است.

برچسب گذاری موتورهای سه فاز (روش علمی)

برای تعیین سرهای یك موتور سه فاز ابتدا توسط اهم متر هر كلافی كه به هم راه می دهد را پیدا كرده بعد به ترتیب زیر عمل می كنیم سر كلاف را به صورت ستاره وصل كرده به دو سر (یا به دو تا از فازها ) ولتاژ پایین حدود V50 متناوب وصل می كنیم در این حالت اگر ولتاژ دو سر C,B مساوی با صفر و ولتاژ دو سر AC تقریباً 50 * 5/1 باشد اتصالات درست است و می توانیم نقاطی كه به هم وصل شده به ترتیب z,y,x و سرهای آنها را w,v,u انتخاب بكنیم برای مثال اگر ولتاژ دو سر AC مساوی 25 ولت باشد باید سر كلاف را با نقطه نول عوض كرد و به همین ترتیب اگر ولتاژ بین نقطه B.C صفر نباشد باید ولتاژهای B.N یا CN را عوض كرد. ب) برچسب گذاری موتورهای سه فاز (روش تجربی) برای انجام این آزمایش از روش تجربی كه همراه سعی و خطا است سه تا از سرها یا ته ها به هم وصل كرده و سرها و یا ته های دیگر را به برق وصل كرده اگر موتور بدون لرزش یا سر و صدا كار كند این اتصال به فرض درست است وگرنه آنقدر جابه جایی سرها و یا ته ها را انجام می دهیم تا موتور بدون لرزش و همچنین از هر سه فاز به یك میزان آمپر عبور كند. تذكر: برای چك كردن یك موتور سه فاز اولین تستی كه باید انجام شود تست آمپر است یعنی آمپر هر سه فاز را گرفته اگر آمپرها برابر باشند به معنی این است كه سیستم یا موتور درست كار می كند و در غیر این صورت هم باید برق ورودی سیستم را چك كرد و هم آزمایش های دیگر روی ماشین مثلاً اتصال بدنه اتصال فاز به فاز.

 

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ایمان مروتی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • شما بازدید کننده محترم مطالب وبلاگ را چقدر مفید می دانید؟




نویسندگان

Status -->
سیستم هوشمند تک باکس