تبلیغات
دانلود جزوه ، نرم افزار و مقالات مهندسی (برق قدرت ، کامپیوتر ، الکترونیک) - گاورنر هیدرولیكی (Hydraulic governor)
دانلود جزوه ، نرم افزار و مقالات مهندسی (برق قدرت ، کامپیوتر ، الکترونیک)

لینکدونی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

گاورنر هیدرولیكی (Hydraulic governor)


هر واحد نیروگاهی برای كنترل سرعت و قدرت توربین به یك دستگاه گاورنر (Governor) برای تنظیم جریان آب ورودی به توربین، مجهز می‌گردد.

گاورنرها به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

-          گاورنر مكانیكی
-          گاورنر الكترومكانیكی
-          گاورنر الكترونیكی

در حال حاضر فقط از گاورنر الكترونیكی در نیروگاههای جدید استفاده می‌شود و گاورنرهای مكانیكی و الكترومكانیكی را فقط در نیروگاههای قدیمی می‌توان پیدا كرد.


گاورنرهای جدید دارای دو قسمت الكترونیكی و هیدرولیكی می‎باشند.

 

1- قسمت الكترونیكی گاورنر

یك كنترل‎كننده الكترونیكی حلقه بسته (close loop) ، مجهز به PLC ، به‌صورت كاملا” دوتایی (Full redundant)، كنترل سیستم را بر عهده می‌گیرد.

سیگنال‎های ورودی این كنترل‎كننده معمولا" عبارتند از:

-          سیگنال آنالوگ سرعت توربین، از خروجی سنسورهای سرعت توربین (mA20-4)

-          سیگنال آنالوگ نشان‎دهنده موقعیت ویكت گیت‌های توربین(mA20-4)

-          سیگنال آنالوگ نشان‎دهنده توان خروجی ژنراتور (mA20-4)

بر اســــاس سیگنـــــال‎های ورودی فــوق و پــردازش آن‌ها در كنتـرل‌كننده PLC، سیگنال خروجــی گـــاورنر الكتـــرونیكی (mA20-4) به شـــیر راهنمـــا(Pilot valve)  اعمـــال شـــده و با عمــلكرد این شیـر، فشـــار و دبــی لازم روغـــن برای حركــــت سـرووموتور و دریچه‎هـــای هـــادی توربیـــن(wicket gates) از طریـق شیـــر كنتـــرل اصـــلی(main valve) گاورنر فراهم می‎گردد.

كنتـــرل‎كننده فــوق معمولا" به صـورت دوتــایی بـــه عنــوان گاورنــر اصلی و گاورنر پشتیبان در تابلوی كنترل گاورنر قرار می‌گیرند.

در صـــورت بروز اشكال در گاورنر اصلی(main) ، كنترل سیستم به صورت خودكار، به گاورنر پشتیبان (backup)  منتقل می‎شود.

 

سیستم كنترل گاورنر دارای سه حالت عملكرد به شرح زیر است:

-          حـــالت كنتــــرل ســـرعت با كنترل‎كننده PID (speed control)

-          حالت كنترل مقدار بازشدگی دریچه‎های هادی(wicket gate)  توربین با كنترل‎كننده تناسبی (‍P)(opening control)

-          حالت كنترل توان خروجی ژنراتور با كنترل‎كننده PID (Power control)

 

 

2- قسمت هیدرولیكی گاورنر

قســـمت هیدرولیكی گاورنر شامل تجهیزات زیر می‎باشد:

-          عمــل‎كننده‎هـــای الكتروهـــیدرولیكی برای تبدیل سیگنال‎های الكتریكی به مقـــادیر مكــانیكی متناظر

-          تقویت‎كننده هیدرولیكی

-          واحد تأمین فشار روغن

از این واحـــد به منظـــور تأمیـــن فشـــار روغــــن بـــرای عمــــلكرد سرومــــوتورهای تـــوربین و نهایتا” باز و بسته شدن ویكت گیت‌های توربین استفاده می‎شود.

سیستم روغـن گـاورنر شامل مخــزن روغن، تانك فشار روغن/هوا(Air Oil Vessel) ، دو دستگاه پمـپ روغـــن گـــاورنر، شیرهای سولونوئیدی، شیر هیدرولیكی، سیستم خنك‎كن روغن (شامل دو دستگاه پمپ، كولر و فیلتر دوتایی مربوطه)، تجهیزات كنترل و اندازه‎گیری، لوله‎كشی و غیره می‎باشد.

برق سیســـتم كنتــــرل گـــاورنر از دو فیـــدر مجــزا،از سیستم DC نیروگاه تأمین می‎شود

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ایمان مروتی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • شما بازدید کننده محترم مطالب وبلاگ را چقدر مفید می دانید؟




نویسندگان

Status -->
سیستم هوشمند تک باکس